עיצוב, מיתוג ומה שביניהם - אורית בש סרוסי

עיצוב, מיתוג ומה שביניהם

כתבה בשיתוף פעולה בין המעצבת ליאור קמחי מסטודיו FLAT ואורית בש

כולם מדברים על מיתוג, אבל הרבה לא יודעים למה בכלל צריך אחד. 

בכתבה נתייחס למושגי בסיס (לוגו, מיתוג) בתחום העיצוב, נסביר למה מומלץ שיהיה אותם וניתן טיפים בבחירת מעצב / מעצבת או סטודיו לטובת עיצוב החומרים הגרפיים לעסק העצמאי או הקטן. 

 

מושגי בסיס

לוגו הוא אלמנט גרפי שנוצר במטרה לסמל ולייצג גורם מסוים (ארגון או מוצר) ולהיות מזוהה עמו בתודעת הציבור ("ויקיפדיה"), ובמילים פשוטות, הלוגו הוא המזהה הראשוני של העסק שלך.

 

מי לא מכיר את הלוגו של חברת 'Apple, וכמה דיבורים היו השנה על הלוגו החדש של 'Meta? 

אם תחשבו לרגע על 2 העיצובים האלו, האם אתם צריכים ששם החברה יהיה מקושר אליהם? 

התשובה היא לא, וזאת  מאחר והמח שלנו כבר ישר מזהה ועושה את החיבור בין הלוגו לחברה, אפילו אם זה מידע שלא כתוב בצורה ישירה. 

 

למרות זאת, לוגו הוא רק חלק קטן מהשפה העיצובית של עסק, כי הוא מהווה חלק קטן במונח שנקראת "מיתוג". 

המיתוג מתייחס לסך העמדות, הרגשות והתפיסות הקיימות אצל הצרכנים בנוגע לאובייקט ("ויקיפדיה").

המטרה במיתוג היא למשוך את מי שמסתכל במוצרים הכוללים שלנו לעולם שמדבר את הערכים של העסק, כלומר, שפה עיצובית שמדברת את ערכי ומסרי המותג, מקשרת אליה בצורה גרפית בצבעוניות (פלטת הצבעים), בפונטים המומלצים לעבודה, בחיבור בין האלמנטים הנוספים, וכמובן – בפריטי המיתוג הנלווים – בין אם זה בכרטיס הביקור, באריזות המוצר וכמובן – בסושיאל.

 

הנראות הכוללת של כלל המוצרים והשירותים, היא מה שתעזור לעסק להפוך למותג (כמובן שגם הפעילויות השיווקיות שהוא בוחר לבצע), ובסופו של יום – אלו הם שתומכים באסטרטגיה וערכי העסק. 

 

אם זה עדיין לא ברור, הנה דוגמא מעולה שממחישה מהו מיתוג ואיך הלוגו משתלב בתוכו. 

קהילת #אתצמאית היא קהילת הלקוחות של קליניקת הייעוץ של אורית, משקפת בדיוק איך בניית תיק מיתוג עוזר לעסק : 

אז, מה השלב בו נכון למתג את העסק?

 

ליאור מאמינה שלא כל עסק צריך לוגו ומיתוג, והכל עניין של תזמון והשלב בו העסק נמצא. 

לדוגמא, לקוחה שמוכרת שירותים (ולא מוצרים פיזיים) ויש לה לקוחות קיימים וותיקים, כזו שלא מעוניינת להגדיל את העסק שלה או להגיע ללקוחות חדשים (יש כאלו ????) , לא חייבת שיהיה לה מיתוג. 

מה כן אפשר לעצב עבורה? רענון של פריטי המיתוג שלה, כגון : כרטיס הביקור , נייר המכתבים, חתימה למייל. 

הפתרון נותן תחושה של חדש, בלי צורך להיכנס לתהליך מיתוג מלא. 

 

לעומת זאת, לקוחות שכן מעוניינים להגיע לקהל חדש, שרוצים להגדיל את העסק או לשנות את ערכיו, שמוכרים מוצר פיזי ורוצים לתת תחושה יותר טרנדית, מיתוג חדש או רענון של המיתוג הקיים הוא בדיוק הפתרון עבורם. 

לדברי ליאור, כל עסק שגדל ומבצע שינוי פנימי ועדכון של המטרות שלו, צריך לעדכן גם את הנראות הוויזואלית שלו בהתאמה. 

 

 

ואיך מומלץ עבורנו לבחור מעצב? 

 

הטיפים של ליאור מתייחסים לחיבור המקצועי, התקציב ותחושת הבטחון שמקבלים מהמעצב : 

  1. האם אני מתחברת לסגנון העיצוב?
    כל מעצב הוא קצת שונה.
    אמנם כשמעצב ניגש לעבודה, הוא מתייחס גם לרצון וסגנון הלקוח, אבל בכל זאת, הוא זה שמוביל את הקו העיצובי של הפרויקט. בסטודיו FLAT ליאור תמיד מסתכלת בצורה שונה על כל לקוח, מסתכלת על התוצרים הקודמים שיש ללקוח ובודקת איך נכון להתאים אותם לצרכים ולסגנון שלו, תוך כדי וויז'ן והשראה על בסיסה עיצובי הסטודיו מעוצבים.
  2. תקציב
    ישנו טווח רחב מאוד של מחירים לעיצוב לוגו ומיתוג, הם משתנים בהתאם לסוג העבודה, ניסיון של המעצב, או הפלטפורמה בה מעצבים (לדוגמא פייבר).
    כשיוצאים לדרך ומחפשים מעצב גרפי, חשוב להבין מה התקציב ולפנות לגורם הרלוונטי בהתאם.
    מחירים של מעצבים גרפיים מקצועיים יכולים לנוע בין 1,000 ש"ח לבין 6,000 ללוגו בלבד. בפייבר לעומת זאת ניתן למצוא מעצבי לוגו גם ב200 ₪ ויש גם פתרונות של בנקי לוגו מוכנים בעלות נמוכה יותר.
    חשוב לציין שלמרות שאנו לא רוצות לבצע הכללות על טיב העבודה (וכן – יש הבדל…), לפני שאתם סוגרים עם מעצב, תבדקו איזה פלטפורמה מתאימה לכם ומה סוג הפתרון אותו אתם מחפשים.
  3. תחושת בטחון
    לנושא ההתרשמות הראשונית מהמעצב יש חשיבות רבה, ותמיד ליאור ממליצה לשאול האם אתם מרגישים שאתם סומכים על המעצב שמצאתם? האם הוא נותן לכם תחושת בטחון שהוא זה שיכול לספק לכם את מה שאתם רוצים?
    כזה פשוט.

על בסיס הסעיף האחרון, אחזק ואוסיף שהחיבור האישי הוא לא פחות חשוב מהחיבור המקצועי.

אנחנו אמורים לעבוד מול אנשים שנעים לנו לעבוד מולם, זו חלק מהחוויה וגם תורם מאוד לתוצר הסופי להיות טוב יותר.

 

טיפים נוספים חשובים  

בבקשה תחתמו על הסכם עבודה ביניכם לבין המעצב מולו אתם עובדים. 

זה מונע אי הבנות (לשני הצדדים), כולל תיאום ציפיות מה אתם אמורים לקבל תמורת התשלום (מהות ותכולת הפרויקט), מה לוחות הזמנים אליהם המעצב מתחייב (דרך אגב, גם לכם יש אחריות לעמוד בלו"ז) וכמובן – תנאי התשלום. 

 

עבודה מסודרת יכולה למנוע המון בעיות בדרך ולהגדיל את שביעות הרצון מהעבודה המשותפת בין שני הצדדים. 

 

זוהי הסקירה שלנו להיום, 

נשמח לשמוע (תכתבו לנו בתגובות) האם המידע תרם לכם ואם תרצו לדעת דברים נוספים בתחום העיצוב? 

 

*** הכתבה נכתבה בשיתוף פעולה בין ליאור קמחי, מהנדסת תעשיה וניהול ובעלת תואר שני בעיצוב, בעלת סטודיו  Flat, סטודיו לעיצוב שמתמחה במיתוג עסקים ועיצוב גרפי ואורית בש, יועצת לעצמאים, עצמאיות ועסקים קטנים, בהתמחות של איזון, עבודה, חיים ושיפור תוצאות עסקיות דרך עבודה ממוקדת, פשוטה ומסודרת. 

 

לכל הלקוחות של אורית, הטבה של 10% הנחה על כלל שירותי העיצוב בסטודיו Flat.

אהבתם?
למה שלא תשתפו עם חברים?

שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אורית בש-סרוסי
אורית בש-סרוסי

הצטרפו אליי למסע

המאמרים הכי מעניינים שתוכלו לקרוא

ענת אסודי – פילאטיס פוזיטיב

איך התאמנו את העסק של ענת לקורונה וגם 15% הנחה על תכנית הליווי "פוזיטיב יו"

קראו עוד

סמדר שילה מרקוס – סטודיו Smoochin

ערכי הסטודיו בתכנית העבודה והטבה בלעדית למבקרי האתר

קראו עוד

כמו בפוקר כך בעסקים – איך אומץ ופחד מניעים אותנו?

הדמיון המופלא בין משחק הפוקר לבין העולם העסקי – ככל שאני לומדת יותר על המשחק, כך אני מגלה כמה הוא קרוב להתנהלות היומיומית שלי בעסק, ובפרט בתהליך קבלת ההחלטות החשובות לגביו –>

קראו עוד

פוסטים נוספים שבטוח יעניינו אתכם:

CLARA BELLA-21

סיפור לקוח / פיתוח מותג Clara Bella Health

לכל עסק, קטן או גדול, יש דרך ייחודית משלו.

הרבה פעמים ניתן להבין ולהעריך את הדרך, רק בהסתכלות אחורה, דרך העמקה והבנה מה המשמעות הגדולה ביותר שבעל העסק, והעסק עצמו עברו.

קראו עוד
Smadar_Smoochin.video

סמדר שילה מרקוס – סטודיו Smoochin

ערכי הסטודיו בתכנית העבודה והטבה בלעדית למבקרי האתר

קראו עוד
AnatAsodi

ענת אסודי – פילאטיס פוזיטיב

איך התאמנו את העסק של ענת לקורונה וגם 15% הנחה על תכנית הליווי "פוזיטיב יו"

קראו עוד

הצטרפו אליי

אם בא לכם לשמוע עוד, מתוך הניסיון והתובנות שלקחתי איתי בשנים האחרונות,
אני מזמינה אתכם להצטרף לרשימת התפוצה שלי כדי שנכיר קצת יותר.

מבטיחה לשמור על תדירות שלא תפריע לכם
(וגם אם כן, תמיד תוכלו להסיר את עצמכם במידה ולא מתאים).

גלילה למעלה